Latino, italiano, matematica

Latino, italiano, matematica in una prospettiva di evoluzione storica, linguistica e scientifica per dare impulso a una nuova impresa conoscitiva. Il seguente problema è tratto dal De Maximis et minimis di Vincenzo Viviani,  un’opera importante del Seicento matematico, fonte notevole di bella e seducente matematica in latino.

«Dato angulo rectilineo, ad punctum in eius latere datum maximum circulum inscribere.

Sit datus angulus rectilineus ABC, et punctum in eius latere datum sit A, ad quod oporteat maximum circulum inscribere.

Bisariam secetur angulus recta BD et ex A ipsi AB perpendicularis erigatur AE, occurrens BD in E; et centro E, intervallo EA describatur circulus. Dico hunc esse maximum quaesitum.

Nam sumpta BC ipsi BA aequali, iunctisque AC, EC; cum latera AB, BE, aequalia sint lateribus CB, BE, et anguli ad B aequales, erit EA aequalis EC. Insuper sunt BA, AE, ipsis BC, CE aequalia, utrumque utrique, et basis BE communis, ergo angulus BAE angulo BCE aequalis, nempe rectus quare circulus ex EA per C transibit, contingetque latera BA, BC, sive erit angulo ABC inscriptus. Dico hunc esse maximum quaesitum.

Nam si centra circulorum ad A pertinentium, fuerint in portione perpendicularis AE, inter A, et E; ipsi, ut satis constat, erunt quidem angulo inscripti, cum circulo quoque inscripti sint; sed minores erunt circulo ADC cum sint minoris radii; illi vero quorum centra sunt in producta AE, ut in F, sunt quidem maiores, sed latus BC omnino secat; quoniam ducta FG parallela ad EC, quae productae AC occurrat in G, cum sit AF ad

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La matematica in latino

In rete un’enciclopedia in latino: Vicipaedia. Tutta la matematica in latino: definizioni e teoremi, storia e personaggi.
Una scoperta sorprendente
Esiste in rete Vicipaedia, enciclopedia interamente in lingua latina, realizzata secondo le stesse regole di Wikipedia. Così  viene accolto il visitatore:
“Bene advenisti in Vicipaediam! Vicipaedia est libera encyclopaedia, ad quam augendam omnes invitantur.”
Vi si trova espresso in latino tutto lo scibile.
Per ogni moderno termine specialistico è presente il suo corrispettivo latino. Un latino vivo non solo nel senso consueto di lingua dei classici ancora attuale, ma anche come lingua ben lungi dall’essere morta, capace com’è di esprimere i più vari aspetti dell’odierna civiltà.
Nella nostra scuola questa enciclopedia può offrire un utile apporto alla didattica, coinvolgendo docenti di diverse discipline e destando l’interesse degli studenti come già avviene per la sezione del nostro sito dedicata ai rapporti latino-matematica.
Da Vicipaedia  stralciamo alcuni passi della voce Mathematica.
Il primo è una definizione in latino della disciplina. Segue ancora in latino il teorema di Pitagora. Riportiamo anche l’indice generale. Gli stralci successivi riguardano parte della storia della matematica e i rapporti matematica-filosofia. Dunque il latino è una lingua che ci parla dal passato, è voce del presente e si apre al futuro.
Il link per l’accesso a Vicipaedia è il seguente: la.wikipedia.org/wiki/Vicipaedia:Pagina_prima
Definizione della matematica in latino
Mathematica (-ae, f.) (Graece: ἡ μαθηματική (scil. ἐπιστήμη sive τέχνη) a voce μανθάνω ‘disco’)[1] sive mathematice[2] sive mathesis dicitur doctrinalis scientia, quae abstractam considerat quantitatem variis aspectibus, qui sunt algebraica, geometrica, analytica. Mathematica, quae fundamenta in numeris, logica, et ratiocinatione habet, est lingua physicae et aliarum scientiarum quantitativarum. De mathematica Galilaeus Galilaei scripsit:


Philosophia in hoc libro grandi scribitur, qui est universum semper nostris oculis oblatum. Hunc librum autem non possumus intellegere nisi imprimis eius linguam discere et litteras legere conamur. Liber lingua mathematica scriptus est et suae litterae sunt trianguli, circuli et aliae figurae geometricae. Eis litteris carentes haud singulam vocem librorum possumus intellegere; sine eis vagamur in labyrintho obscuro.

—Aequator Galilaeus Galilaei (Romae, 1623).[3]

Mathematica omnibus partium scientificarum essentialis est: scientiarum et naturalis et artificialis, medicinae, oeconomiae, scientiarum socialium. Sectiones mathematicae novae, ut mathematicae applicatae statistica et theoria ludorum, methodos mathematicas adhibendi cognoscunt. Hodie mathematica, tam necessaria in claves RSA securas creandas, partem magnam etiam agit in technologiis diversis, sicut in mercatura, communicationibus, televisionibus, et incolumitate interretiali vigilanda.
Teorema di Pitagora

Theorema Pythagorae, quod trianguli recti hypothenusam quadratam demonstrat aequalem esse summae aliorum laterum quadratorum. In aliis, quadratum in duo quadrata dividere potes.
Indice degli argomenti

Storia della matematica
Historia mathematicae brevis[recensere | fontem recensere]
Si plus cognoscere vis, vide MathematicusIn principio, mathematica creata est ut commercium facilius fiat: ad terram metiendam, ad pretia calculanda, et ad tales res quae sequuntur. Qua de causa in partes tres divisa est mathematica quae, e.g., ad mutationes, structuras spatiaque pertinent: analysis, algebra, geometria. Partes autem mathematicae per aetates variant ob nova reperta et scientiam processam.
Antiquitas[recensere | fontem recensere]
Aetate Romana, mathematica multas et diversas disciplinas cohibuit, sicut musicam et astronomiam, quas hodie ut mathematicales non habemus. Exempli gratia, Isidori Hispalensis saeculo septimo scripsit de mathematica:

Iam saeculo XVII, ut a Cartesii Newtonique verbis censamus, autem, soli mathematici dicuntur homines qui methodos novas colunt quantitativas.[5]  […]
Matematica e filosofia
Mathematica et philosophia[recensere | fontem recensere]
Ob modicam mathematicae naturam, philosophi diu de mathematica sententias habere solent.[13] Plato putavit mathematicam referre formas ideales in altero mundo.
Thomas Aquinas tenuit mathematicam esse scientiam de his quae sine materia sensibile definiuntur sed, ut exsistant, materiam requirunt. Dedit exemplum de curvo et simo: simum includit in proprio definitione materiam sensibilem (i.e., nasum); curvum autem definiri potest sine sensibile materia particulare, sed in re non potest esse sine materia sensibile. Ita scripsit,[14] distinguens philosophiam naturalem a mathematica et metaphysica.[15] Quantitas, quae secundum Thomam dicitur accidens, potest sciri sine omnibus aliis entis formis, quia quantitates sunt communes inter omnes substantias materiales, antequam eae primum formantur, licet in modo potentiae propriae, non actu sint. Hoc amplius intelligibile est quia Thomas ipse docuit potentiam quantitatis praeintelligere in materia, ex dimensionibus non terminatis quae in materia insunt ante omnem formam.[16] Ergo mathematica, quae talibus quantitatibus studet, quoque sine sensibile materia particulare potest sciri.
In Immanuelis Kantii philosophia, mathematica constituebat unicam scientiae categoriam, de qua certi possumus esse, quod, secundum Kant, sola mathematica est synthetica a priori, quae de experientia non pendet.[17] Ayn Rand, quae Kantem vehementer opposuit, etiam de mathematica sententiam peculiarem habebat. In sua philosophia, omnis scientia, mathematica non excepta, ab experientia venit. Secundum Rand, omnes notiones veniunt ex actione qua magnitudines abstractiter a dimensionibus separamus. Haec actio a Rand dicitur magnitudines omittere.[18]
Altri aspetti della struttura di Vicipaedia
Aggiungiamo che sono dedicate voci specifiche  ad algebra, geometria, statistica, matematica applicata; non mancano le biografie di matematici illustri; numerosi i link interni ed esterni, consistente l’apparato di note così come un elenco di fonti, vasta la bibliografia.
Il nostro saluto in latino ai lettori
A questo punto anche noi di Matmedia salutiamo i nostri visitatori con un augurio in latino.
Dilecte lector, utinam digito tuo, aut parvae machinae auxilio quae anglica lingua mouse dicitur, nexum premas quo Vicipaedia aditum suum omnibus praebet. Esto semper felix. Vale.

“Il modello scolastico fondato sulla produttività da superare. Essere costantemente impegnati non è seducente”. “Puntare sull’apprendimento significativo”. Gli interventi a “RepIdee”

Di redazione

Il lavoro e l’istruzione al centro delle riflessioni durante “La Repubblica delle idee”.  Maura Gancitano e Andrea Colamedici hanno condiviso le loro visioni sul mondo del lavoro nel loro libro dal titolo, “Ma chi me lo fa fare?”. Secondo il loro punto di vista, il lavoro ha invaso le nostre esistenze, occupando uno spazio smisurato e persino colonizzando le nostre menti. Viviamo, secondo gli autori, in un contesto in cui non solo il lavoro, ma anche altre sfere della vita diventano spettacoli performativi e coloro che si trovano a casa senza fare nulla spesso si sentono colpevoli.

Maura Gancitano, in una dichiarazione, ha affermato: “Questa sorveglianza mentale di sé non è innata, ma culturale. Ciò che ne deriva è un sovraccarico mentale estenuante. In effetti, il 62% della popolazione di questo paese rischia seriamente il burnout. E cosa c’è che non ci dà spazio? L’azione pubblica”.
La crescente disillusione nei confronti del mondo del lavoro e la critica al “modello scolastico fondato sulla produttività” emergono anche durante il successivo intervento sul palco, dal titolo “Intelligenza Artificiale e lavoro umano”. In un momento di grande rilievo, Chiara Valerio ha affermato: “L’idea che essere costantemente impegnati sia seducente è completamente errata. Sappiamo tutti che l’essere costantemente occupati non ha nulla di affascinante. Al contrario, rende la vita oppressiva e debilitante“. Queste parole forti riflettono il crescente malcontento verso una cultura che celebra l’impegno smodato come il nuovo ideale.
Per evitare di cadere in atteggiamenti irrazionali e luddisti nei confronti delle tecnologie emergenti, come l’Intelligenza Artificiale, dobbiamo liberarci dall’idea che il valore del lavoro sia unicamente misurato dalla quantità di prodotti generati, dall’efficienza e dalla produttività. Ilaria Gaspari ha enfatizzato: “Dobbiamo tornare a interrogarci sul significato del lavoro e ciò che rende umana l’esperienza lavorativa“. È fondamentale spostare l’attenzione dalla mera quantità di output verso una valutazione più ampia, in grado di abbracciare la complessità delle competenze umane e del benessere individuale.
Proposte che punterebbero alla conciliazione, nell’era dell’Intelligenza Artificiale, lavoro e benessere. Mentre, nel settore dell’istruzione, lo scopo proposto è il superare il modello orientato esclusivamente alla produttività e abbracciare un approccio che valorizzi l’apprendimento significativo e la creatività.

Pubblicato in Cronaca

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